Uitleencentrum voor medische hulpmiddelen.

In september 2019 hebben wij een uitleencentrum gebouwd op het terrein van het Sociale Centrum in Onesti. Omdat er geen vergunning werd afgegeven voor een stenen gebouw heeft Ben, in samenwerking met Saskia, een bouwpakket besteld dat weliswaar te klein was maar het werd aangepast op de huidige grootte. Saskia is van alle markten thuis dus samen konden ze overleggen welke materialen erbij gekocht moesten worden en er werd ook gekeken of die materialen in ons land of in Roemenië gekocht konden worden. Roemenië had de voorkeur maar bijvoorbeeld lood is er niet te koop maar ook hadden sommige Nederlandse onderdelen de voorkeur. In juli hadden we al een bouwmarkt bezocht en de materialen en prijzen vergeleken en op 4 september was het zover, we konden starten met de bouw dat werd uitgevoerd door Ben, Herman en Tom waarmee buitengewoon prettig werd samengewerkt. De echtgenotes, Gerrie, Eline  en Ria hebben het gebouw 3x in de lak gezet en allerlei andere werkzaamheden verricht. Saskia hielp de mannen als ze daar tijd voor had want haar werkzaamheden voor de straatkinderen, huiswerkbegeleiding enz. gingen gewoon door. Saskia’s stichting aan wie wij het sociale centrum 3 jaar geleden hebben gedoneerd gaat het uitlenen runnen, bijgestaan door de Roemeense Angela. Ze werken al jaren samen en zijn een geweldig team.

Het resultaat mag er zijn, het gebouw is geheel van isolatiemateriaal voorzien, elektriciteit en verwarming. Als we dit hadden laten doen zou de kwaliteit minder zijn geweest maar het prijskaartje zou ook veel hoger uitvallen. Natuurlijk kwamen daar ook onze kosten bij maar de vrouwen kookten zelf en we logeerden in het goedkoopste hotel. En dat was te merken!

Nadat het gebouw gereed was werden er stellingen geplaatst en de door ons geleverde medische goederen kregen een plaatsje maar ook dankzij de Nijmeegse vastenactie kon Saskia nog meer aanschaffen en nu wordt bekeken waar het meeste vraag naar is.

Ondertussen vonden er nog onderhandelingen plaats over de uitbreiding van het verzorgingstehuis en hadden we een ontmoeting met de 6 nieuwe studenten die dankzij stichting Fermazan en onze stichting een universitaire opleiding volgen. Totaal hebben we nu 19 studenten onder onze hoede.

Ook bezochten we het ziekenhuis waarvan de palliatieve afdeling dit jaar door financiële bemiddeling van onze stichting werd gerenoveerd.

Het was voor ons weer een heel fijne ervaring om samen met Tom, Eline, Herman en Gerrie deze klus te kunnen klaren. Samen hebben we al heel wat klussen geklaard in Roemenië.