In 1999 leerden wij de heer Lucaci kennen, voorzitter van de bejaardenbond te Turda. Het doel van de bond was en is om de ouderen in Turda en omgeving uit hun isolement te halen door activiteiten te organiseren en tevens om hulp te bieden in de vorm van gratis levensmiddelen, kleding en dekens voor de armste onder hen. Wij hielpen hen jarenlang door allerlei goederen te brengen en soms ook zelf uit te delen maar in 2005 stopten wij met transporten.
De bejaardenbond zette zich al die jaren in maar moest enige keren gedwongen verhuizen. In 2009 kregen ze de beschikking over een oude school en tevens een contract dat ze er voortaan mogen blijven terwijl de gemeente de vaste lasten betaalt. Het was echter het slechtste onderkomen dat ze ooit hadden. Het dak lekte, een plafond was naar beneden gestort, er was geen stromend  water, de houtkachel gaf slechts warmte in één van de 3 vertrekken en voor het gebruik van een toilet moesten ze naar een belendend pand. Wij beloofden hen te helpen als er ook van Roemeense kant hulp zou komen en samen togen we naar de burgemeester. We hadden een berekening gemaakt en vroegen aan de burgemeester of de gemeente bereid zou zijn om het gehele dak te vernieuwen. Als hij toestemde zouden wij zorgen voor de rest. De burgemeester, die ons en onze werkwijze al jaren kent, stemde toe. Samen met onze vrijwilligers maakten we het plan om de werkzaamheden zelf uit te voeren om zo kosten te besparen. Ons plan werd uitgevoerd en het resultaat mag er zijn! Het dak is vernieuwd door de gemeente Turda, ze hebben thermopane ramen en deuren geplaatst en plavuizen gelegd in de 2 grootste ruimten.

Samen met onze vrijwilligers Tom Pasma en Herman Wanders hebben we nieuwe plafonds gemaakt in de hal en de 3 grote kamers. Een kamer kreeg een tussenwand zodat er een opslagruimte kwam, afgescheiden van het kantoor. De elektriciteit werd volledig vernieuwd, er kwam waterleiding, alle wanden werden gerepareerd en gesausd, er werd een keukentje geplaatst, centrale verwarming aangelegd, 2 toiletten geplaatst en laminaat gelegd in het kantoor. Het was een gigantische klus die 4 weken in beslag nam en later hebben we er nog enige dagen werkzaamheden verricht. De vrouwen lieten zich ook niet onbetuigd en werkten op verschillende fronten mee. Omdat enkele bedrijven gratis of zeer voordelig materialen schonken hadden we deze keer wel een transport die tevens het benodigde gereedschap voor ons kon vervoeren. In die 4 weken verbleven we gratis in een internaat, we kookten in het medisch centrum waar een kleine keuken is, we bakten zelf ons brood maar in de weekenden rustten we op zaterdag uit en bezochten op zondag een mooi gebied. Wij hebben gezelschapsspellen gebracht en puzzels, nieuwe tafels en stoelen, een tuner/CD speler en we kochten een koelkast. Het ouderenkoor kan weer oefenen, er zijn activiteiten, wandelingen en een arts gaf aan gratis consulten en voorlichting te geven. Met de kerstdagen worden levensmiddelen uitgedeeld aan de behoeftige ouderen. In 2015 kochten we een computer voor het bestuur en we brachten 3 naaimachines, allerlei knutsel- en spelmateriaal om meer vrouwen aan te trekken omdat doorgaans meer mannen gebruik maken van het clubgebouw.
Dat blijven we continueren.

____________________________________________________