Împreuna Spre Viitor (samen naar de toekomst) was de naam van onze Nederlands/Roemeense stichting.
Deze stichting werd opgericht omdat het voor buitenlandse stichtingen niet mogelijk is om een terrein te kopen in Roemenië om er een huis of tehuis te bouwen.
Stichting Împreuna Spre Viitor is door Stichting Hulp aan Roemenië samen met Saskia Verdoes van Stichting Fundatia Împreuna Calea Vietii opgericht omdat we elkaar voor dit project nodig hadden. Voordat dit tehuis werd gebouwd was Saskia met straatkinderen werkzaam in haar eigen keuken en we hadden vanaf het begin bewondering voor haar doeltreffende manier van werken. De ruimte ontbrak om de werkzaamheden uit te breiden maar dankzij sponsoring konden we een nieuw centrum laten bouwen, Oaze genaamd. Saskia ging in dit gebouw wonen en werken en heeft sindsdien de werkzaamheden enorm uitgebreid, samen met haar rechterhand Angela en de vrijwilligster Lenuta.

In de grote tuin staan 24 fruitbomen en samen met Lenuta en de jongeren wordt de groentetuin bijgehouden. Deze jongeren leren ervan en het eten dat voor de straatkinderen wordt bereid wordt zo goedkoper.

Vervolgens hebben we een hek laten plaatsen, werden de speelattributen uitgebreid, is het hele voorterrein bestraat en heeft een groep Nederlandse jongeren, bekenden van Saskia, een blokhut gebouwd naast het gebouw.

Na 3 succesvolle jaren onder leiding van Saskia en Angela heeft onze stichting het terrein en gebouw gedoneerd aan Saskia’s stichting. We hadden ons doel bereikt, alles loopt hier op rolletjes wat niet wegneemt dat Saskia heel wat problemen voor haar kiezen krijgt maar ze slaat zich er geweldig doorheen dankzij haar inzet maar ook van de Roemenen die haar waarderen. Door de veranderende regelgeving is het niet bepaald makkelijk voor haar maar ze beschouwt het als haar levenswerk om minderbedeelden een betere toekomst te kunnen bieden. Onze werkzaamheden en zorgen voor het gebouw blijven, we betalen voorlopig de verzekering en kijken steeds ter plekke wat we voor haar kunnen doen. Ze vertrouwt op haar sponsors om het gebouw draaiende te houden.
Ook wij vertrouwen op onze sponsors voor het onderhoud en de overige kosten maar ook voor de vele andere projecten die we in de loop van de afgelopen 24 jaar hebben gerealiseerd en mogelijk ook nog zullen realiseren. De samenwerking met Saskia verloopt erg succesvol.
Voor meer informatie over de functie van het gebouw klikt u hier.

Hieronder ziet u foto’s van de functie in het gebouw.